sekadar bicara hati

tempat ku melakar sejuta rasa.... andai bisa dan masih ada masa....:)

Wednesday, June 16, 2010

permulaan

HUJAN turun renyai-renyai di luar restoran. Air minuman yang terhidang terbiar begitu sahaja. Tiada kata-kata yang berbalas ketika itu. Suasana sunyi bagai menyerkap suasana.
     “Aku tak ada niat nak rampas suami kau…” wanita bertudung biru itu memulakan bicara. Dia terasa dia harus memulakan. Tidak harus membiarkan keheningan bertamu tika itu. Tidak harus membiarkan kesunyian mengganti bicara.
     “Aku tahu,” Fatihah tersenyum. Sangkaannya benar. Pasti wanita di hadapannya ini menyangka dirinya akan diserang.
     Wanita itu terkedu melihat senyuman Fatihah. Air tembikai yang manis terasa tawar di tekaknya. Dia tewas dengan senyuman itu. Ikhlaskah? Apalagi mengingati peristiwa sepuluh tahun lalu yang kembali dalam ingatannya.
     “Kau tak patut rampas jawatan aku macam tu saja!” Fatihah mendengus. Wajahnya merah. Kemarahan jelas terpancar. Fatihah bukan calang-calang orang. Pendebat terbaik sekolah. Dia sengaja mencari kerusi untuk duduk. Ada kegusaran di hatinya. Syarifah Fatihah yang dikenalinya kini bertukar menjadi orang lain.
     “Aku tak berniat pun.”
     Fatihah menjegilkan matanya. Jawatan sebagai  Timbalan Presiden Kelab Pembaca telah menjadi miliknya tahun lepas. Kenapa perlu gadis di hadapannya ini yang dinobatkan sebagai presiden pula pada tahun ini? Seharusnya dia lebih layak.
     “Habis tu, kau menawarkan diri jadi calon, bukan niat kau ke?”
     “Aku tak tawarkan diri, diorang yang lantik aku,” dia membela diri. Sahabat-sahabat dalam persatuan itu mencalonkannya berdasarkan ketokohan. Dia memegang jawatan setiausaha tahun lepas. Walaupunbegitu, penglibatannya amat dikagumi oleh semua ahli terutama bekas presiden. Tambahan pula, Fatihah terlalu sibuk dengan kegiatan-kegiatan lain. Fatihah terlalu banyak melibatkan diri dalam kegiatan kokurikulum.
     “Ah, kau tahu aku paling marah kalau orang rampas hak aku!” Fatihah berlalu dengan hati yang sebal. Mereka tidak langsung mencalonkan Fatihah sebagai presiden, malahan juga, jawatan timbalan presiden diberikan kepada orang lain. Selepas peristiwa itu, Fatihah tidak terlibat lagi dalam persatuan itu.
     “Awak…..” Fatihah sengaja mengejutkan wanita itu yang kelihatan larut dalam kenangan. Fatihah senyum lagi. Tiada salahnya tanggapan wanita itu kalau ia berlaku sepuluh tahun dahulu. Fatihah tahu sejarah apa yang membuatkan wanita bertudung biru itu berwajah kelat ketika  bertemu dengannya.
     Wanita itu bagaikan tersentak mendengar sapaan Fatihah. Namun cuba diimbangkan rasa terkejut dengan meneguk air tembikai. Memang tawarkah air itu? Ataukah hatinya yang lubang-libu menjadikan air itu hilang nikmat manisnya?
     “Aku….”   

No comments:

Post a Comment