sekadar bicara hati

tempat ku melakar sejuta rasa.... andai bisa dan masih ada masa....:)

Thursday, June 17, 2010

bab 2 novel tiga di hati

BAB (II)

SYED Jabar mundar-mandir di ruang tamu rumah besarnya. Panggilan telefon daripada sahabatnya, Ramli benar-benar mengganggu fikiran.
     “Tahniahlah Jabar, tak tahu pulak kau dapat menantu hari ni. Aku di Seremban tadi bila anak aku telefon. Dia tanya pada aku. Aku langsung tak tahu-menahu.”
     Syed Jabar terkejut. Langsung tidak diberitahu mengenai majlis pernikahan itu.
     “Tapi, kenapa buat kecil-kecilan? Nikah gantung aje ke? Buat kenduri nanti baru jemput ramai-ramai ye? Hotel mana yang kau tempah agaknya? Kalau nak caterer, aku boleh tolong carikan,” Ramli yang tidak tahu apa-apa terus mengusik dan meneruskan bicara.
     “Aaaaa…. Ya. Nantilah. Mereka tak tahu nak buat bila lagi,” hanya itu yang bisa keluar dari mulut Syed Jabar. Tidak tahu apa yang harus diperkatakan ketika itu.
     “Takpalah Jabar, nanti kendurinya aku pergi. Okeylah, maaf mengganggu, Assalamualaikum,” Ramli ketika itu seakan mengerti, Syed Jabar agak terganggu dengan panggilan telefonnya.
     “Awak memang tak tahu ke anak awak menikah hari  ni?” Suara Syed Jabar melengking.
     Syarifah Aminah tersentak ketika membawakan air untuk Syed Jabar. Bebelan Syed Jabar yang sudah tidak dapat ditebak biji butirnya itu. Sudah keliru di telinganya.  Air di tangan diletakkan di atas meja.
     “Tak… saya… tak tahu, bang,” Syarifah Aminah berkata lembut. Mengharap lirih suaranya bisa menenangkan hati si suami yang panas.
     “Macam mana awak jaga anak? Seorang saja pula tu! Berani dia kahwin tak bagitau kita. Dahlah putus tunang tak beradat!”
     Syarifah Aminah terdiam. Dia tahu salahnya juga semua ini berlaku. Terlalu membiarkan anaknya membuat keputusan. Tak ada gunanya dia berkata apa-apa untuk membela dirinya sekarang. Syarifah Aminah rasa dia memang tiada senjata untuk membela diri.
     “Maafkan saya, bang. Tak sangka, dalam kita  larang, dia buat juga,” dada Syarifah Aminah bertambah sesak. Mereka berdua telah melarang sekeras-kerasnya Farihin untuk mengahwini gadis Kadazan itu. Farihin tidak sepatutnya memutuskan pertunangan. Benar-benar memalukan mereka.
     “Budak tak tahu asal-usul tu yang dikahwinnya. Budak baik macam Fatihah tu ditolak. Agaknya dah dibomohkan dek budak Kadazan tu,” Syed Jabar rasa dadanya sakit. Terbayang wajah besan yang tidak jadi itu kehampaan. Sepatutnya cinta yang diasuh sejak kecil akan berterusan, akan berkekalan seperti dia dan isterinya. Dia benar-benar tidak sangka Farihin akan membuat onar.
     Syed Jabar terduduk di sofa dengan tangannya memegang dada. “Saya tak sangka Minah, dia sanggup buat kita macam ni. Kita manusia, Minah. Manusia berpegang pada janji,” Syed Jabar terus menekan dadanya. Pandangannya berbalam.
     “Abang!!!!!”

No comments:

Post a Comment