sekadar bicara hati

tempat ku melakar sejuta rasa.... andai bisa dan masih ada masa....:)

Thursday, July 29, 2010

Bab IX

BAB (IX)

BUNGA ros kuning yang menghiasi meja Fatihah pagi ini benar-benar meninggalkan tanda tanya. Semalam ketika dia datang ke bilik guru itu pada hari pertama dia kembali mengajar selepas bercuti lama kerana kemalangan, tiga kuntum bunga ros yang dikarang dengan bunga-bunga kecil diletak begitu sahaja di atas meja. Hari ini empat kuntum bunga ros kuning pula tesusun indah bersama bunga-bunga kecil kelihatan segar di atas meja gurunya. Siapa yang menghantar bunga? Semalam dia menyangka anak muridnya yang memberikan bunga ros merah itu.  Namun kehadiran bunga ros kuning pagi ini membuatkan Fatihah sangsi akan telahannya semalam. Untuk apa pula anak muridnya memberikan bunga ros kuning? Ingin meminta maaf?
     “Aduh, mbak yu. Usah direnung kembangnya… renung saja pada tuan yang memberinya…..” Robie, jejaka Indonesia berusia 28 tahun yang bekerja sebagai tukang kebun di sekolah itu mengusik. Jejaka itu khabarnya mempunyai ijazah dalam bidang Sastera Inggeris yang kebetulan sama dengan ijazah yang diperolehi Fatihah, tetapi  tidak dapat memperolehi pekerjaan di negaranya. Fatihah memang selalu bertukar pandangan dalam bidang Bahasa Inggeris dengan jejaka itu. Sesekali seronok juga bertukar pandangan dengan tukang kebun.
     “Aku sih enggak ngerti toh siapa yang mengantarin,” Fatihah membalas kata-kata Robie.  Sengaja Fatihah mengajuk loghat jejaka itu.
     “Life is not always on a bed of roses,” Robie sengaja mengeluarkan peribahasa Inggeris. Kadangkala kelihatan dia seolah-olah gian untuk menggunakan Bahasa Inggeris. Mungkin dia tiada teman untuk berbicara dalam bahasa itu. Kerana itu, Robie gemar berborak dengan Fatihah.
     “Sakit lah badan tidur atas bunga ros. Bunga tu kan berduri. Why don‘t we change it with lavender?It has the sense of aromatheraphy.
     “Lho…. Fatihah. Usah begitu lho cikgu. Nanti pelajarnya bingung.”
     “ Tak pelah. Diorang bukan dengar.”
     “Don’t you remember, walls have ears,” Robie memang arif dengan peribahasa Inggeris. Kadangkala ada juga peribahasa yang disebut oleh Robie tidak pernah didengarnya.
     Fatihah hanya tersengih. Kehilangan kata-kata. Seronok mengusik Robie. Kasihan juga pada jejaka itu. Sangat cerdik tetapi tidak berpeluang untuk mengembangkan ilmunya. Sesekali tersinggah juga pandangan serong guru-guru lain.  Mungkin takut Fatihah tersangkut dengan Mamat Indon !!!
     “Fatihah, time rehat nanti ada budak minta kaunseling. Anak murid saya. Kelas 1 Alfa. Dari masuk sekolah sampai sekarang duk menung aje. Homesick agaknya,” Cikgu Balkish tiba-tiba muncul di hadapan Fatihah. Memang Fatihah antara guru yang diminta untuk memberikan kaunseling pada pelajar memandangkan kaunselor sekolah telah berpindah.
     “Emmm….. Biasalah….jumpa nanti waktu balik le.. Rehat nanti nak makan… lapar ni…”

*********************************************************

DARI tadi Fatihah menanti, namun, pelajar yang bernama Fitri yang telah membuat temujanji dengannya untuk sesi kaunseling masih belum tiba.  Bilik kaunseling yang hanya dihuni olehnya ketika itu terasa begitu hening. Sesekali Fatihah menjenguk ke kaunter pendaftaran.  Mana budak ni? Gerutunya dalam hati. Hawa panas dalam bilik itu menambah lagi kepanasan hatinya.
     “Cikgu Fatihah…… ni dia budaknya. Maafle lambat sikit. Budaknya tak nak datang. Kena teman, baru nak datang,” Cikgu Balkish yang tadi meminta bantuannya untuk mengadakan sesi kaunseling, datang bersama pelajar tersebut.  Fatihah mengangguk pada Cikgu Balkish, menandakan dia ingin memulakan sesi kaunseling.
     “Yes… Fitri….cikgu nak panggil apa ye….” Fatihah sedikit terkasima. Sangkanya pelajar itu seorang pelajar yang kecil. Namun yang tiba di hadapannya ini hampir sama tinggi dengan Fatihah. Takkan homesick kot….
     “Boy…”
     Hati Fatihah bagai digeletek, namun, tidak ditunjukkan pada wajahnya yang mesra. Besar panjang…. Panggil boy! Hatinya berkata.
     “Boy tinggilah, macam orang putih… Parent ada yang orang putih ke?” Fatihah sengaja bertanya sebagai ice breaker.
     “Not my mom and dad… My grandpa is a Sweedish!”
     Sabo je lah… hidung tak adalah mancung mana… Hati Fatihah berkata spontan. Entah kenapa hatinya sedikit goyah untuk mengadakan sesi kaunseling. Nampaknya, sesi kali ini agak sukar memandangkan pelajar ini tidak nampak usaha untuk memberikan kerjasama. “So… You  must be good in English..”
     Fitri hanya diam. Matanya meliar ke kanan dan ke kiri termasuk hadapan dan belakang. Tiba-tiba dia bersuara, “Yerkkk… Malaysians are dirty. Everywhere is so smelly…”
     Tanpa memikir kesannya, marah Fatihah tiba-tiba meledak, “What???!!! So, where do do you think you live before?!”
     London, Singapore and last Johore Baru..Mummy is so stupid leave me here! Does her brain gets out of her head? I can‘t live in this messy country. Johore Baru is better than here! I hate kampung! Worst! She wants to get marry with some Malay, fine! Why leave me here?!”
     Fatihah tidak menyangka, jerat yang tidak sengaja dipasangnya untuk mengorek rahsia Fitri, mendatangkan hasil. Fitri menangis.
     “So stupid! Bullshit! Why dad dump me here? They get devorce… I‘m … I‘m….”  Terhenti kata-kata Fitri di situ. Mungkin dia telah menyedari, dia sedang membuka pekung di dada.
     “No……. I’m not supposed to tell you.” Fitri tiba-tiba bangun lalu meninggalkan Fatihah tanpa pamitan. Cikgu Balkish yang menanti di ruang rehat bilik kaunseling itu terpinga-pinga. Fatihah cuba mengejar tapi tanpa sedar dia terlanggar seorang pelajar tingkatan lima di luar bilik kaunseling. Habis berterabur barang yang dibawa pelajar itu.
     “Bunga untuk siapa ni?”  kata Fatihah apabila melihat barang yang bertaburan itu merupakan beberapa kuntum bunga yang belum dikarang.
     Cikgu Balkish yang berada di belakang Fatihah menegur pelajar tadi. “Isy… kamu ni, Hazri. Jalanlah baik-baik. Habis terlanggar cikgu ni. Mentang-mentang le dia kecik….”
     Palajar yang bernama Hazri itu hanya tunduk lalu meminta maaf daripada Fatihah.
     “Takdelah Balkish. Aku yang salah tadi… nak kejar si Boy sampai tak perasan dia ni. Maafkan cikgu ye……”
     “Takpe cikgu…..takpe….” kata pelajar tadi lalu tergesa pergi.
     “Ati, dengan budak kita tak boleh minta maaf, naik lemak dia. Kita taklah boleh tunjuk sangat mesra kasih sayang.”
     “Kau pernah dengar tak kata-kata ni…Man la yarham la yurham…..”
     “Apa tu…”
     “Nanti ko tanyala kat ustaz Sabri … mesti dia tahu.”
     “Whatever la….”

No comments:

Post a Comment